زندگی نامه حضرت زهرا

زندگی نامه فاطمه زهرا(س)

اسم ان خانم فاطمه است و براي ان بزرگوار هشت لقب ذكر كرده اند: صديقه، مرضيه، زهرا، بتول،عذرا،مباركه و طاهره.
از بعضي روايات استفاده ميشود كه زكيه و محدثه از القاب ان خانم است و كنيه او ام ابيها است.
عمر ان بزرگوار تقريبا هجده سال است. در دوز جمعه بيستم جمادي الثامي سال دوم بعثت به دنيا امد و سال يازدهم از هجرت، سوم جمادي الثاني سال دوم بعثت به دنيا امد و سال يازدهم از هجرت، سوم جمادي الثاني به دست گردانندگان سقيفه بني ساعده و مصيبت ها و ناراحتي هايي كه بعد از رحلت حضرت محمد (ص) چشيد شهيد شد.
شخصيت حضرت زهرا را با اين بحث كوتاه نمي توان معرفي كرد و انچه در اينجا اورده ميشود، قطره اي از درياي فضيلت ان صديقه شهيده است...

شخصيت اسلامي از دو راه يافت ميشود: از راه نسب و از راه حسب و فضايل نفساني. شخصيت نسبي كه اسلام ان را پذيرفته است، تحت ثاثير عوامل مختلفي است: قانون وراثت تغذيه از را مشروع، تاثير محيط، تاثير همسر و رفيق، اولاد صالح و غيره در تشكيل چنين شخصيتي نقش دارند. زهرا سلام الله عليها از نظر قانون وراثت، پدري چون رسول گرامي دارد كه به گفته سعدي همه مراتب انسانيت را به كمالاتش پيموده است. همه تاريكي ها به جمالش روشن شده است و همه صفات او در انتهاي خوبي است. مادري چون خديجه دارد كه بايد گفت اسلام مرهون زحمات ان بزرگوار است. مادري كه سه سال، مسلمانان محصور در شعب ابي طالب را اداره كرد و همه اموال خود را در اين راه خرج كرد. مادري كه چندين سال در مكه با ان مصيبتهاي كمر شكن ساخت، و دوش بدوش رسول اكرم، اسلام را ياري فرمود و در اين راه سنگها به بدن مباركش فرود امد، بي حرمتيها به او وارد شد،شما تنها در اين راه ديد و هر چه اين اتفاقات بيشتر ميشد، صبر و استقامت او زيادتر ميگشت
و اما از نظر قانون ثاثير غذا:
مورخين نوشته اند كه وقتي اراده حق تعالي به خلقت زهرا سلام الله عليها تعلق گرفت، پيامبر گرامي مامور شد كه چهل شبانه روز در كوه حرا به رياضت ديني بپردازد. حضرت خديجه در خانه خود، از مردم گوشه گرفته و به عبادت مشغول بود و پيامبر گرامي در كوه حرا، پس از ان مدت فرمان امد، كه پيامبر به خانه باز گردد. از عالم ملكوت براي انان غذا اوردند. سپس نور زهرا به حضرت خديجه منتقل شد.
از نظر تاثير محيط زهرا علاوه بر انكه در دامن مادري فداكار، با گذشت و با استقامت و در دامن پدري چون پيامبر گرامي پرورش يافت، محيط زندگي او محيط پر تلاطمي بود. مكه با ان مصيبتها و حوادث ناگوار محيط پرورش او بود. در شعب ابي طالب با ان حوادثي زندگي كرد كه اميرالمومنين در نهج البلاغه انجا را براي معاويه چنين توصيف مي كند.
شما ما را سه سال در ميان افتاب زنداني كرديد. به طوري كه بچه هاي ما از گرسنگي و تشنگي مردند، بزرگان ما پوست گذاردند. صداي اه و ناله زنها و بچه ها بلند بود روشن است بچه اي كه در اين چنين محيطي پرورش يابد مخصوصا اگر مربي اي چون پيامبر گرامي داشته باشد، استقامت او، صبر او و سعه صدر او زياد بود.
زهرا سلام الله عليها از نظر همسر و مصاحب و از نظر اولاد صالح نيز فوق العاده است. شوهري چون امير المومنين دارد فرزنداني چون حسن، حسين، زينب و كلثوم دارد كه اگر نبودند، قطعا اسلام نبود. مادر عصاره عالم خلقت و حضرت بقيه الله عجل الله تعالي فرجه الشريف است.
اگر براي فضيلت زهرا چيزي جز سوره كوثر نبود و زهرا را بس بود كه بگويد نزد خداوند افضل و برتر از عالميانم. ما بايد بدانيم كه القاب چهارده معصوم، كنيه هاي انان و اسماء انان بي سبب نيست همه انها سر دارد معني ندارد. زهرا از نظر علم داراي مصحف است. از نظر روايات، كتابهايي نزد ائمه طاهرين است كه از جمله ان كتابها مصحف فاطمه سلام الله عليها است.
در سال يازدهم هجري در اخر ماه صفر رحلت جانگداز پيامبر ص پيش امد و چه درد اور بود جدايي اين پدر و دختر پدري چون پيامبر گرامي كه هميشه هنگام سفر با اخرين كسي كه وداع ميكرد و او را مي بوسيد دخت گراميش بود و چون از سفر باز ميگشت؛ اولين ديدار را با دخترش داشت. پيوسته از حالش جويا ميشد و رازي از رازها را در گوش جانش ميگفت. در جنگ احد كه به دروغ اوازه در افتاد كه پيامبر ص در جنگ كشته شده، به راضه كوه احد شتافت و سرو صورت خونين پدر را شستشو داد و از خاكستر حصيري كه سوخته بود بر جراحات پدر پاشيد و از زخمهاي ان حضرت مواظبت كرد تا بهبود يافت. دگر گونيهايي كه پس از رسول خدا ص روي نمود، روح و جسم دختر پيغمبر ص را ازارده ساخت. وي از روزهايي كه پس از مرگ پدر زيست، پيوسته رنجور، پژمرده و گريان بود. سرانجام، ازاردگي ها و ناتواني تا بدان جا كشيد كه دختر پيغمبر ص در بستر افتاد. در مدت بيماري او از ان مردان جان بركف، از ان مسلمانان اماده در صف از انان كه هر چه داشتند، از بركت پدر او بود، چند تن او را دلداري دادند و يا به ديدنش رفتند؟ ظاهرا جز يكي از دوتن از محرومان و ستم ديدگان چون بلال و سلمان كسي از اين بانوي گرانقدر غم خواري نكرد. اما زنان مهاجر بويژه انصار، كه از ازردگي و بيماري فاطمه س خبر يافتند. با مهرباني نزد او گرد امدند و از او عيادت و دلجويي نمودند. در بستر بيماري نيز، در پاسخ كساني كه از او احوال پرسي ميكردند سخناني فصيح و بليغ ميگفت. سخناني كه در ان روز، درد دل و گله و شكوه بانويي داغديده وستم رسيده مينمود اما، بحقيقت اعلام خطري بود، كه مسلمانان را از تفرقه افكني و فتنه انگيزي در اينده بيم ميداد، دخت پيامبر ص گفتنيها را گفت و بر اثر مصائب جانكاه و دوري از پدر مهربان گرانقدرش رسول مكرم ص به "گلشن رضوان" شتافت.
[ بازدید : 130 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 22 دی 1395 ] [ 21:11 ] [ سید محمد حسین موسوی ]
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]